Flaggene er Hentet fra
www.gatebarna.no
Besøk i Tallinn 18.-21. april 2008
V/Gjertrud Haug

Fredag 18. april drog vi ti personer fra Misjonskirken på Majorstuen i Oslo til Tallinn. Lørdag formiddag kl 11.00 var vi på plass ved Peetelikirken.  Der møtte vi barn og ledere og drog sammen til Tallinns flotte badeanlegg Kalev Spa.  35 barn/unge hadde vi med oss, og de storkoste seg i bassengene. De elsker å bade, og det er en fin måte å bli kjent med ungene på. Mange av barna kjente vi fra før, men det er alltid noen nye. Flere av disse nye skal være med på leir til sommeren, og da er det en stor fordel å ha møtt dem på forhånd. Det skaper trygghet.
Vi samles ved inngangen til svømmehallen
I Kopli er det mange trehus som står for fall. I disse husene bor folk i søppel og elendighet. Hvis huset ”deres” blir revet eller brenner opp, finner de seg et nytt. Vi besøkte noen som nettopp hadde ”flyttet”, og det er hjerteskjærende å se hvor uverdige forhold disse stakkars menneskene lever under. Men folk fra Peetelikirken blir alltid ønsket velkommen.  ”Koplibefolkningen” vet at dette er folk som vil dem vel, og slipper dem og deres venner gjerne inn. Maten vi hadde med var et kjærkomment tilskudd til deres slunkne ”spiskammers”.
Et hus i Kopli som skal rives
Store forandringer i Kopli
Det dekkes til bords for fattige og hjemløse mennesker
Desserten nytes på McDonald
Men man blir sulten av å bade, så etter badingen bar det i vei til McDonald. Alltid like populært. Så var det å få de rene ungene hjem igjen. En del av dem til barnehjemmet, mens andre til mer kummerlige forhold.

Søndag besøkte vi en familie som vi har fått lov å løfte ut fra slummen -  fra et lite rom uten vann og strøm, inn i en moderne leilighet. De gleder seg over sin nye tilværelse. Men det tar tid å snu om tanker og holdninger. Her trengs tålmodighet, kjærlighet og fasthet.

Fest for fattige og hjemløse.
På mandag var det fest i kirken for hjemløse og fattige. Det var pent dekket på langbord i selve kirkerommet, og invitasjonene var gått ut. Vi pakket 150 matposer før gjestene kom. Disse menneskene, som lever på livets skyggeside, føler seg inkludert og verdsatt her.
Mati Sinisaar ønsket alle varmt velkommen, og så var vi sammen om en kort gudstjeneste. Deretter smakte det med mat og hyggelig prat. Ved utgangen fikk de hver sin matpose og noen klær.

Salmisten sier det slik:
”Hvem er som Herren vår Gud,
han som troner så høyt,
han som ser så dypt ned,
i himmelen og på jorden?
Han som reiser den ringe av støvet,
og løfter den fattige fra søppelhaugen
for å sette ham hos fyrster,
hos sitt folks fyrster.”
Salme 113:5-8
Da vi drog hjem mandag kveld var vi proppfulle av inntrykk, og takknemlige over å få støtte dette arbeidet. Vår Gud har disse mennesker på sitt hjerte, og vi er privilegerte som får lov til å være med og formidle noe av hans kjærlighet til dem.