Sommerleir 2009
av Wenche Lunde

Når vi gjennom året planlegger og jobber for å samle inn nok penger til leiren, kan man av og til tenke : Er det virkelig verd all jobbingen og alle pengene - ca kr. 130.000 for å¨ha ca 25 barn + ledere her i 2 uker ?  Da er det godt å få bekreftelsen fra barnehjemmet Peeteli i Tallinn, som jobber med disse barna hele året: JA!! De merker stor positiv forskjell på disse barna etter at de har vært her, og virkningen varer lenge.

Så kommer de : En herlig blanding med jenter og gutter i alderen 4-16 år. Noen har vært her før, og det blir mange og lange klemmer. De andre er litt skeptiske og vil ikke ha noe med oss å gjøre. Dette går over i løpet av de nærmeste dagene :)
Takk for i år og for all støtte som gjør dette mulig. Vi vet det nytter å hjelpe. Ihvertfall gjør vi som Jesus vil: Det du gjør mot en av disse minste, det gjør du mot meg.

Gud velsigne oss alle.

Før ankomsten mandag kveld dro teamet til Lunde leirsted om formiddagen for å gjøre i stand til den store ankomsten: Mat på lager, kjøler og frys + re opp senger og dele ut håndklær i forskjellige størrelser til alle ( litt av en jobb !! :) )
Så dro "gutta" til Gardermoen for å hente gjengen, mens vi som var igjen laget istand kveldsmat.
Vi bruker dagene til spising, bading, krabbefiske, bærplukking, turer, tegning, klipping, kortspill, sang, dans og andakt.
Fredag var vi på Tusenfryd - takket være ekstra gaver fra glade givere. Været var topp, gleden var topp for både de minste og særlig de største av oss !!
Lørdag hadde vi besøksdag, og selv om det var midt i ferien var det mange som kom. Vi fikk grillet og spist ute før regnet kom. Og så var det  heldigvis stor nok plass inne til at vi kunne ta kaffen der. Veldig hyggelig med besøk :)
Søndag dro vi videre til Vatnar leirsted i Bø i Telemark. Etter å ha spist suppelunsj dro vi til Nes kirke, hvor vi var invitert til å danse i gudstjenesten, som de hadde spesiellt for oss kl 1700. Faktisk var det helt fullt i kirken, og etterpå kaffe og kjeks på tunet.
Høydepunktene på Vatnar var bading i elven som er på leirstedet, trampoline, stikkball, og andre leker både ute og inne. Turen på Lifjell er fast innslag, og både fireåringen og noenogsekstiåringene kom seg til topps i år også. Stor stas da den høyeste toppen i Estland er ca 300 meter.
Noe som alltid er populært er når vi steker vafler ute i 2 dobbeljern og mange hender som vil " hjelpe ". Deilig med nyplukkete bær til :)

Presten i Nes kirke med frue og en russisk dame kom på besøk tirsdag og hadde med seg sveler og bringebær i lange baner. Bærene spiste vi hele resten av uka.
Fredag kom med pent vær som planlagt ( vi følger med på Yr hver dag ) og Badeland sto for tur - også takket være glade givere - og moro det var fra morgen til kveld :)
Lørdag er den store avskjedskvelden. Da går vi inn i kirken på stedet og har samlingen vår der. I alle år har vi avsluttet med å be for barna, og det er like spennende hvert år om noen vil ( de kan nemlig gå et annet sted å spille og leke )
Også i år var det overveldende: De står i kø for å bli bedt for, og de går til flere av oss. Bønnene og tårene fra dem er hjerteskjærende: Be om at mamma/pappa/ bestemor/ bror/ søster må slutte å ruse seg, bli snille, at de må ha mat hjemme og mye mer.
Søndag er det avreise, og på Mc.Donald på Majostuen er det gratis Hamburgermeny som vi har fått i alle år - Fantastisk gjort !!
Lunde leirsted ved Son
Vatnar Ungdomssenter i Bø i Telemark