Sommerleir 2008
11. - 24. august

Vår sjette sommerleir for gatebarna er gått over i historien, og vi sitter igjen med takknemlighet og mange gode opplevelser. Denne gangen kom det 4 ledere sammen med 26 barn og unge fra Tallinn for å være sammen to uker i Norge. Fem av barna bor på barnehjemmet, mens resten kom fra svært kummelige forhold. Noen var der for første gang, mens andre har vært her flere ganger før.  Det tar litt tid å bli trygge på og kjent med hverandre, men etter et par dager på Vollen leirsted var vi en sammensveiset flokk.
Det var stor aldersforskjell denne gangen, fra 5 til 19 år, med bl.a. en gruppe små-jenter og en gruppe ungdommer. De store følte vel til å begynne med at de ikke fikk samme oppmerksomhet som de små. Derfor hadde vi tre samlinger spesielt for disse, så alle ble fornøyde.

Etter en uke på Vollen pakket vi sammen alt vi hadde (litt av en operasjon) og drog til neste sted, Lunde ved Son. Vi har aldri vært der før med Estlandsbarna, men leirstedet falt i smak både for liten og stor.
Alle barna på plattformen i Misjonskirken
Som vanlig var vi på en gudstjeneste i Misjonskirken på Majorstuen. Der deltok vi  med våre populære bevegelses-sanger fra Familiegospel. Ungene elsker å synge disse sangene, og i kirken var faktisk alle 26 frivillig oppe på plattformen, også de som vanligvis sitter på sidelinjen og betrakter det hele.
Etter gudstjenesten var alle velkommen til leiren, med grilling i det fine været.
På tur i skogen rundt Vollen leirsted
Lunsj i regnvær ved Harestuvannet
Også i år var vi ti norske ledere. Det kan kanskje høres mange ut, men det er nok å henge fingrene i: Matlaging, oppvask, innkjøp, klesvask, forberedelser til samlinger og andre arrangement - og ikke minst tid til å være sammen med barna - og til å hvile innimellom.
Stine hadde med seg keramikk-verkstedet sitt, til stor begeistring for alle. Både barn og ledere fra Estland fikk hjelp til å lage hver sin keramikkvase.
Kveldssamlingene er alltid et av høydepunktene på leirene - for store og små.  Da har vi leirsangen vår, ”Jeesus, ta on vastus” og andre fellesssanger, andakt, bevegelses-sangene fra Familiegospel og godsaker til slutt.
Tusenfryd var også populært
Store og små moret seg i Hurlumhei-Huset
Barna elsker dyr, og hjemme i Tallinn har de ofte mange dyr rundt seg -  katter, hunder, mus, rotter og kaniner.  Disse skal også ha mat, og de setter sine spor. Det er vond lukt og skitt over alt.
Besøk på en bondegård
Det ble også tid til en Oslo-dag med besøk på Akershus festning, piknik i Slottsparken, tur i Frognerparken og gratis mat på McDonald på Majorstuen.

Og så var det hele over for denne gang! - Nei, forhåpentligvis er det ikke over!  Vi håper og tror at barna har fått noe med seg som vil vare lenger enn de to ukene de fikk være på leir i Norge. En pust i bakken fra en vanskelig hverdag - og et nytt håp for fremtiden.