Sommerleir 2010
av Synnøve Gjørven og Knut Mundal

Mandag 19. juli var det start på årets sommerleir. Første uken av leiren var, i år som i fjor, på Lunde leirsted ved Son i Akershus. Teamet startet dagen med å organisere håndklær, re senger, få på plass mat og leker.
Dagen etter var vi i ro på leirstedet. Barna koste seg både med ballspill, bærplukking og aktiviteter inne med papir og perler. Onsdag dro vi en tur til Hurlumheihuset på Kolbotn. Der har vi vært før, og barna var i aktivitet med hopping, kaste baller og kjøre "biler" fra vi kom til vi gikk. Aktivitetene ble bare avbrutt av en liten pause med boller og saft.
På ettermiddagen kom så barna. I år var vi 24 barn, 3 estiske ledere og 8 norske ledere. Det var stor stas å treffe igjen kjente, og spennende å hilse på de nye barna. Denne gangen var det flere nye små barn. Etter hvert fikk vi god kontakt. Aldersspennet var fra 5 til 19 år. Det er spennende å se hvordan barna forandrer seg fra år til år. Plutselig er noen av småjentene våre blitt tenåringer. En jente har nå vært med på 6 sommerleirer. To gutter på 19 år var med som medhjelpere. Den ene var sønnen til presten Avo i Peeteli. Av de tre estiske lederne, var to nye; Mirjam og Galina. Det var veldig flott å bli kjent med dem, og samarbeidet gikk veldig bra. Ellers var Andrus med, som har vært med på mange leire nå.
Torsdag gikk vi en tur til Krokstrand. Det er kort vei gjennom et skogholt, forbi noen jorder og masse deilig bringebær langs stien. På Krokstrand var det deilig å bade, men aller mest populært var krabbefisket. Tom hadde laget fine stenger å fiske med, så i år ble det meget stor fangst. Raymond lærte oss hvordan vi kunne holde krabbene uten at de klyper. Men det var likevel mye frydefull hyling. Ellers koste vi oss med volleyball, boccia og krokett. Lunsjen spiste vi på stranda. Den store rødstripete voksduken er en trofast følgevenn på turene våre.
Så kom fredagen,
og det er alltid litt spennende om vi får til en tur til Tusenfryd i fint vær. Vi ble ikke skuffet i år heller. Så barna løp rundt og prøvde alt de klarte å rekke over. Noen av de små koste seg også ved bassenget.
Lørdag hadde vi besøksdag på Lunde, og det var hyggelig å se så mange. Vi koste oss med grilling, bading og en liten oppvisning av dansene våre. Det var greit å ha øvingsoppvisning på lørdag, for på søndag dro vi tidlig til Telemark, der vi danset på gudstjenesten i Nes kyrkje.

På fredag dro vi en tur til Badeland, på tross av at det ikke var de beste værmeldingene. Vi var heldige, selv om det kom en skikkelig skur utpå dagen. Men da var vi jo våte likevel, så det gjorde ikke noe. Lørdag hadde vi siste dag på Vatnar med grilling til middag og vafler til kvelds. Siste dagen pleier vi å ha kveldssamlingen i kirken på leirstedet. Og så var det å pakke sammen på søndag. Vi avsluttet med piknik i hagen til Tom og Gjertrud, før de fleste dro av gårde til Gardermoen og hjem. Noen av guttene overnattet  til dagen etter. De skulle til Bodø på en ny leir.

På kvelden startet vi vårt faste opplegg med sanger, andakt, dansene fra familiegospel og noe godt til kvelds. Det er utrolig herlig å se hvordan sangene og dansene fenger år etter år. De nye barna var litt tilbaketrukket til å begynne med. Men etter en stund begynte det å krible i ben og armer, og så var de med. Det tok noen ganger litt lenger tid å få med guttene, men når våre store "gutter" også er med, så hjelper det!

Mandag var det deilig å slappe av på Vatnar leirsted. Det er flott å ha elven å bade i. I år var det noen store traktorslanger å leke med i vannet. De var populære! Så populære at det noen ganger var en utfordring å bytte på tur. Tirsdag gikk vi den flotte turen til Lifjell. Det var fint vær, og barna gikk på. Det ble kanskje litt bratt og slitsomt for noen av de minste, men det hjalp å få sitte litt på noen skuldre underveis. Så hadde vi noen rolige dager på Vatnar, med ballspill, pusling, spill og tegning. Terje, som hadde bursdag, har vel aldri noen gang før fått så mange flotte kort! Barna var utrolig kreative. Og den dagen fikk han stå først i køen til kveldskosen! Terje bidro selv med tryllekunster og Harald Heide Steen-russisk.
Vi som er med og arrangerer leirene er takknemlige for å få lov til å bli kjent med disse herlige barna. Vårt ønske er å gi barna en god ferie og gode opplevelser. I tillegg ønsker vi å formidle mer varige verdier. Vårt håp er at Jesus, som har gitt oss et nytt liv, også skal gi dem et nytt liv. Underveis er vi så heldige å få masse latter, fine tegninger og gode klemmer.
En gruppe kommer fra Gardermoen           Marianna - 5 år og første gang på sommerleir i Norge        Kirsika har vært med før og er skikkelig motivert
Aleksei var med som leder    Oksana har vært med 6 ganger            Mirjam til høyre var ny leder fra Estland                Galina var også med for første gang
Papir, perler og glitter er populært
Hoppeland - nesten like moro som Tusenfryd