Gudstjeneste i Misjonskirken på Majorstuen
4. mai 2008
Søndag 4. mai 2008 hadde vi Estlandsgudstjeneste i Misjonskirken. Mati Sinisaar var invitert og hadde med seg to barn fra Tallinn. Han brakte en hilsen, hvor han informerte om siste nytt fra byggesaken. Rettsaken er utsatt to ganger på grunn av sykdom, og neste møte er berammet til 15.mai. Vi får håpe at influensaen ikke slår til igjen akkurat da. Mati har stor tålmodighet og ønsker ikke å presse gjennom en rask avgjørelse i retten på bekostning av et godt forhold til naboene.
To barn fra Tallinn
Solveig Bergsland fortalte engasjert om bakgrunnen til de to barna som Mati hadde med seg. Vi som lever i en velferdsstat kan neppe forestille oss hvilke vanskeligheter barn som disse har gjennomlevd. Den lille jenta bor på barnehjemmet i ukedagene. Nå slipper hun å være mor for sin alkoholiserte bestemor. Slike barn må tidlig lære seg kunsten å stå på egne ben, og noen blir fort "voksne". Nå får hun lov til å være barn, får rene klær og kan vaske seg hver dag. Hvis barna ikke holder seg rene når de begynner på skolen, blir de mobbet fordi de lukter vondt. Uten noen støtte hjemme, dropper de derfor ofte skolen og starter på en ond sirkel, som er vanskelig å bryte ut av.
Forøvrig fikk vi høre flott sang av Jostein Hasselgård, som bidro til å gjøre gudstjenesten til en fin og inspirerende opplevelse.
Gave fra en skoleklasse i Lunner
Vi fikk forøvrig en hyggelig overraskelse da noen jenter fra Lunner overrakte Mati en sjekk på litt over 8000 kroner på vegne av klassen sin. De hadde holdt et loppemarked og samlet inn penger til arbeidet blant gatebarna i Estland. Det er fint å se at unge mennesker bryr seg om andre mennesker. Detter er virkelig et eksempel til etterfølgelse. Bra gjort!!
Etter gudstjenesten var det Kafé med salg av pølser, vafler, kaker, kaffe m.m., og ikke minst avslutningen på årets loddsalg med trekning av mange flotte gevinster.
Fra gudstjenesten i Misjonskirken
Mati Sinisaar bringer hilsen. Solveig Bergsland tolker.
    Solveig Bergsland sammen
    med to barn fra Tallinn
Jentene fra Lunner overrekker sjekken.
Nytt fra Peeteli
Mati fortalte også litt om det utadrettede arbeidet de har. Det er ikke bare barna i barnehjemmet de tar seg av, men de følger også opp familier, enslige mødre eller bestemor med barnebarn. Felles for dem alle er at de ikke klarer seg uten hjelp. Dette arbeidet er krevende, og det trengs mye tålmodighet, kjærlighet og visdom.
Det er nå ansatt en søndagsskolelærer. Dette har vi sett fram til, fordi barna på barnehjemmet, og ikke minst utenfor, trenger mer enn mat og klær. Vi betaler lønnen til den nye arbeideren. Siste uke begynte også en ny ungdomsleder.
Det var gledelige nyheter, og det er en oppmuntring for oss å se at arbeidet utvides.
Ungdomspastor Jon Ivar Haldorsen holdt en engasjert og utfordrende tale. Han trakk en parallell mellom arbeidet vi driver i Tallinn og oss som enkeltmennesker som tror på Jesus.
De som bor i Kopli klarer ikke å komme ut av sin håpløse situasjon på egen hånd. De trenger at noen kommer utenfra og helt konkret løfter dem ut. Flere familier har fått oppleve det gjennom arbeidet Peeteli driver. De har fått ny leilighet (med vann og strøm osv) og hjelp til å betale husleie i starten, til de klarer å stå på egne bein. Denne gjennomgripende forandring i deres liv hadde de ingen forutsetning for å kunne klare selv. Nå ligger mange nye muligheter åpne for dem. Da er det om å gjøre å benytte dem, ha en villighet til å forandre tankegang og holdninger, for så å komme seg videre i livet.
Gud har i sin kjærlighet løftet oss ut av vår håpløse situasjon ved å tilgi oss all vår synd. Gjennom det har han satt oss inn i sitt rike, inn i en helt ny tilværelse. Nå ligger mange nye muligheter åpne for oss. Er så vi villige til å la vårt sinn fornyes gjennom hans ord, så vi kommer videre i det livet vi helt ufortjent har fått?

En video fra vårt siste besøk i Tallinn ble også vist.  Den tok oss med på matutdeling i Kopli og viste de store forandringene som skjer der. Myndighetene har begynt å rive husene etter flere dødsbranner.
Vi så også klipp fra ”Fest for fattige og hjemløse” og fra barna på McDonald.
.. men barna var mest opptatt med å vise sine kunster
Kafé etter gudstjenesten