Besøk i Tallinn 9.-12. november 2007
V/Gjertrud Haug 18 nov. 2007
Vi som var ledere på årets sommerleir - pluss vår nye pastorfamilie -  satte en mørk novemberdag igjen kursen for Tallinn, etter å ha funnet en dato som kunne passe for den travle staben i barnehjemmet i Peetelikirken.  Vi hadde fått oppleve god kontakt med barna og de estiske lederne på leiren, og hadde lyst til å møte dem igjen uten at det skulle gå for lang tid.  Derfor ville vi lage en samling for dem, med god leirstemning, lik kveldene vi pleide å ha på leiren. Og gjensynsgleden var stor på begge sider. Barna fikk se video fra leiren, og leirsangen ljomet: `Jeesus, Ta on vastus`(Jesus, Han er svaret). Det ble også tid til besøk i svømmehallen og en tur på Mc Donald. Barna fryder seg når de kommer i vannet.
Det ble en spesiell tur for oss denne gangen (Det er det forresten alltid). Men det som var det spesielle på denne turen, var at vi også fikk være med å flytte en familie med tre barn fra elendige boforhold i Kopli til en leilighet med sentralvarme, strøm og innlagt vann. Goder  som vi tar som en selvfølge, men som for denne familien har vært fraværende. Nå skal de slippe å fryse i vinter,  gå for å hente vann og bryte opp gulv for å skaffe ved til å fyre i ovnen.
Etter at denne familien har kommet i kontakt med Peetelikirken (etter oppsøkende virksomhet), er det blitt tent et nytt håp i deres hjerter. De har fått oppleve Guds kjærlighet gjennom mennesker som viser dem omsorg og vil gjøre noe for å hjelpe dem til et bedre liv. Det var en stor opplevelse for oss å få være med på dette. Til å begynne med vil vi betale husleien for dem inntil de selv kommer i arbeid og kan klare det egen hånd.
Fra Kopli leiligheten på 4.5 x 2.5 m
To dager før denne flyttingen hadde vi besøkt et par som bodde i et lite kjellerrom uten strøm, varme og vann. For å komme til dette rommet, måtte vi føle oss fram langs veggene i gangen, det var nemlig bekmørkt. I rommet var det et lite kjellervindu, som gav et svakt lys, og et enkelt stearinlys.
Badet i den nye leiligheten
En mann lå i en madrasslignende sak på gulvet. Han hadde brukket benet på flere steder, og såret så stygt ut. Kvinnen fortalte at her hadde hun bodd i ti år! Det var ingen varmeovn i rommet, med de overlevde vinteren ved å ta kattene sine, i alt ni stykker, opp i senga. Ni katter som varmeovner!  Så når vi flyttet ut familien med tre barn til en ny, moderne leilighet, ble det jo en ledig ”leilighet” i Kopli. Mati gav beskjed til kjellerrommet at nå måtte de forte seg å flytte opp før noen andre okkuperte ”leiligheten”. Så ble gjort, og det var stor glede å se i ansiktene på paret når de kom inn i rommet.

Vi sitter igjen med mange inntrykk fra turen, og dette var noen glimt fra det fikk være med på denne gangen.
Noen flytter ut - andre flytter inn.
Kjellerrommet med to voksne mennesker og ni katter som varmeovner
Nøklene overleveres