Estlandsdag 28. april 2013 i Misjonskirken
10. mai 2013
Denne gangen arrangerte Estlandsgruppa en annerledes samling for alle som er interessert i arbeidet vårt, og spesielt for alle som er faddere. Hele samlingen var viet Estlandsarbeidet. Mati Sinisaar var med oss og fortalte fra arbeidet i Tallinn.
Det ble vist en video fra vår siste april-tur til Peetelikirken. Vi hadde fire "Stands" med bilder fra:
*  Peetelikirkens arbeid
*  Kopli
*  Sommerleirene
*  Fra turen til Estland som ungdommen i Misjonskirken hadde i 2012.

En jentegruppe, satt sammen for anledningen, vartet opp med flott sang. Se video nedenfor.
En jentegruppe bidro med flott sang
Mange familier som bodde i Kopli er flyttet til andre steder i Tallinn. Svært mange av dem er flyttet til samme området, til fine leiligheter. Men når myndighetene flytter familiene ut fra Kopli, flytter også probleme med dem. I de nye drabantbyområdene er det ikke tilfredsstillende sosiale tilbud. Vi ser det ganske tydelig når vi har matutdeling i Kopli, eller utdeling av klær i Peetelikirken.
Mati Sinisaar forteller
Mange av de familiene vi hjelper bor fortsatt i nærheten av Peetelikirken, i sosialleiligheter. Vi får se bilder fra en av de 21 sosialblokkene - inne og ute. Utvendig er de ganske bra, hvis du ikke har normalt godt syn eller ikke kommer nærme. Inne er det verre, selv om det sikkert kan variere fra leilighet til leilighet. Men det har vært mye skriverier i estiske aviser om forholdene. En dristig journalist har pirket borti mye som mange helst ikke ville skulle komme til overflaten.

Da kommer det strømmende folk til fra hele Tallinn. Det kunne trenges en type dagsenter i disse nye områdene der folk kunne få hjelp til livets opphold og andre personlige problemer. Et sted der barna får hjelp og trygghet.
Bildene fra en av sosialblokkene er rystende. I enden av korridoren i hver etasje er det felles vaskerom. Det er riktignok ganske nye vasker og toaletter, men likevel...
Allikevel var det verre å se en annen sosialblokk, med vask og toalett i leiligheten. Både vaskerommet og toalettet er i daglig bruk.
Peetelikirken har flere aktiviteter for barna. Enten arrangerer de dette alene, eller, som vist under, er det andre som arrangerer for dem. Her er det militære som inviterer barna til en opplevelsesdag. Det kan vi tenke oss var populært.
De hadde tatt med seg flere av barna fra den lukkede internatskolen på kanotur i skogen! Også lederen fra skolen var med, og hun var storfornøyd. Mati spurte et av barna på 15-16 år om hun hadde opplevd dette før. Nei, det var første gang hun var utenfor Tallinn.
Stands med bilder fra arbeidet
Denne gang hadde vi satt opp tre stasjoner med bilder og video fra Estlands-arbeidet. Det var et ommråde som dekket Peetelikirkens arbeid, et som viste bilder fra sommerleirene og et som spesielt fokuserte på Kopli slumområde. I tillegg hadde ungdommen i Misjonskirken en stasjon med video fra deres tur til Peetelikirken.
Mange tok seg god tid til å se på bildene fra Estlands-arbeidet. Her ser du stasjonen som presenterer Peetelikirkens arbeid
Fra sommerleirene
Fra Kopli
Siste post for dagen var sosialt samvær med kaffe, kaker, pølser, vafler og åresalg.
TESTSIDE