Endelig tillatelse til å bygge nytt barnehjem - trodde vi!
Myndighetene gav klarsignal til å bygge!

I mer enn fire år har Peetelikirken forsøkt å få byggetillatelse. Det har vært et maratonløp som var preget av tungrodde byråkratiske prosesser og motstand. Men endelig, torsdag 3.5.07 gav Tallinn City Council tillatelse. Denne kom 5 dager etter omfattende opptøyer i Tallinn. Mange av barna som Peetelikirken hjelper er av russisk avstamning, og det kan hende myndighetene innser at russiske barn og ungdom har vært noe forsømt og at integreringsprosessen ikke har vært så vellykket som man ønsket. Peetelikirken skal ikke bare ha et nytt barnehjem. De skal bygge et omsorgssenter for barn og ungdom, og med midlertidig plass for mor som av forskjellige årsaker må søke tilflukt eller trenger spesiell hjelp i en periode. Bygget vil kost ca. 25 mil. nok, og Peetelikirken må skaffe halvparten selv. Det hadde vært flott om det norske folk ville støtte opp om byggingen og vise et varmt hjerte for dem som virkelig trenger det. Etter vedtaket iTallinn City Council var fattet, trodde vi at nå var endelig alt ryddet av veien, og at nå kunne vi gå igang med å bygge. Imidlertid har naboer gått til rettsak mot Tallinn City Council så det er fortsatt hindringer i veien. Vi får håpe og be om at det ikke drøyer for lenge.