Nytt hjem for Andrei
av Erling Rimehaug

Andrei har fått nytt hjem. Han bor nå i et barnehjem i Tapa.
- Det er et mirakel. Takk til Jesus, sier Mati om det som har skjedd.

Som mange av dere vil huske, har Peeteli hatt kontakt med Andrei og familien lenge. Han  og moren, og etter hvert lillebroren, bor i en leilighet ikke så langt fra kirken. Andrei har kommet til dagsenteret i mange år, men det ble etter hvert mer og mer uholdbart. Han gikk ikke på skolen, han var innblandet i stoff og andre ting, og han var mye på gata. Mati har i mange år arbeidet for å få ham inn på et barnehjem. Men mor har sagt nei, og myndighetene har ikke villet ta ansvar.
I høst ble Andrei innlagt på sykehus for en infeksjon. Legene på sykehuset ville ikke skrive ham ut til den situasjonen han var i, og dermed ble det et akutt spørsmål å finne en plass til ham. Mati formidlet tilbud fra et kristent barnehjem i Tapa, og nå gikk også mor med på det. Andrei flyttet dit like før jul.
Mette og jeg besøkte Andrei i Tapa i januar. Det var en glad gutt som møtte oss der. Det var fint å se hvordan bestyrer Oleg tok seg av Andrei, med en god blanding av klare grenser og godhet.  Han hadde hørt om Andrei for tre år siden, og bedt for at han skulle få komme dit hele tiden siden. Barnehjemmet har veldig høy standard. Det var fem barn der i alt, alle de andre er eldre enn Andrei.

Noen dager etter at vi hadde vært der, kom Mati dit med psykolog, sosionom og lege fra myndighetene i Tallinn for å sjekke opp barnehjemmet. De var i følge Mati svært godt fornøyd med det de så, så alt ligger nå til rette for at Andrei får bli der.
Barnehjemmet i Tapa
Oleg fortalte meg at han hadde vært soldat i Sovjethæren og arbeidet på flybasen Sovjet hadde i Tapa. Han ble kristen i 1989, og etter det ble han etter eget utsagn kastet ut fra Sovjetarmeen. Sammen med en soldatkollega tok han kontakt med metodistmenigheten i Tapa. De holdt på å bygge opp et trykkeri for å trykke kristne trykksaker, og Oleg ble trykkeribestyrer der (trykkpressen var en gave fra Norge).
Oleg hadde arvet et lite hus med hage i Tapa. Han kom i kontakt med en rekke lokale gatebarn, og fant ut at han ville la dem flytte inn i huset. En tid hadde han hele 16 barn boende hos seg. Blant annet med hjelp av Lions i Norge fikk han pusset opp huset til et tipp topp barnehjem. Oleg er tidligere falmskjermhopper og kickbokser, og dermed vel egnet til å ta seg av tøffe gutter.
Oleg og Andrei
Jeg snakket med Mati på telefonen nå i slutten av februar, og han kunne fortelle at det bare går bedre med Andrei. Han har bedre språk, han får undervisning på barnehjemmet, han arbeider i verkstedet der, og han er blitt roligere.
Så her kan vi både takke, og fortsette å be for Andrei.